Wycieczka do Grecji 2018r.

23 września 2018r. wczesnym rankiem wyruszyliśmy w wymarzoną i długo oczekiwana podróż do Grecji. Po 25-ciu godzinach dojechaliśmy do Nei Pori, małego miasteczka na Riwierze Olimpijskiej, w którym zamieszkaliśmy. Cudowne, mieniące się różnymi odcieniami morze , piękna plaża a za „plecami”masyw Olimpu zachwyciły nas. Rozpoczęły się dni wypoczynku i zwiedzania. Podziwialiśmy przyrodę, która dla nas była egzotyczna. Po raz pierwszy zobaczyliśmy palmy, drzewa khaki, figowce, bananowce, krzewy granatów, gaje oliwne i cytrusowe. Pierwsza wycieczka odbyła się już w trzecim dniu. Maleńką kolejką pojechaliśmy do Platamonas aby pospacerować po porcie jachtowym i obejrzeć tamtejszą promenadę. Następną naszą wyprawą był Olimp, Livitra i Stary Pantalemonas. Zwiedziliśmy stanowiska archeologiczne i małe muzeum, oglądaliśmy film o pracy archeologów, a nawet popróbowaliśmy naszych sił w lepieniu z gliny. Podobno w Livitrze dawno, dawno temu wychowywał się Orfeusz. Wiele emocji dostarczył nam wjazd do położonego 750 m n.p.m. Starego Pantalemonasu. Widoki były cudowne ale przejazd serpentynami nad przepaściami dostarczył dreszczyku emocji. Wybraliśmy się też do Salonik. To drugie co do wielkości miasto w Grecji. Tutaj historia miesza się z teraźniejszością. Pomiędzy nowymi domami pojawiają się „świadkowie przeszłości”. Zobaczyliśmy Rotundę, Łuk Tryumfalny, wspięliśmy się na „Białą Wieżę”. Z pirackiego statku, którym wyruszyliśmy w rejs po Morzu Egejskim, oglądaliśmy panoramę miasta. Jednak najwięcej przeżyć dostarczyła nam wycieczka do klasztorów Meteora. to klasztory zbudowane na wysokich ponad 500 m n.pm skałach. Mnisi zaczęli ich budowę w XIV wieku. Dawniej jedynym sposobem dostania się do nich było wspinanie się po sznurowej drabince lub linie. Teraz pod klasztory wiedzie droga, a do każdego z nich prowadzą wykute w skale schody. Duże zainteresowanie wzbudziła w nas pracownia ikon. Dowiedzieliśmy się, że ikony się „pisze” a nie maluje, a potem złoci cieniutkimi listkami złota. Na zakończenie dnia pojechaliśmy na wieczór grecki . Najpierw podziwialiśmy tańce ludowe, a później sami ruszyliśmy do zorby. Zabawa była wspaniała. Nasz wyjazd dobiega końca a my już planujemy następną wyprawę. Będzie to może Hiszpania, a może Włochy, w każdym razie z pewnością południe Europy. Uczestnicy wyjazdu

Festiwal Radości i Usmiechu S-cool show 2018r.

26 listopada 2018 roku na Dużej Scenie Teatru Ludowego w Krakowie odbył się Drugi Festiwal Radości i Uśmiechu ,,S-cool show”. Spotkanie artystyczne dzieci i młodzieży z różnymi rodzajami niepełnosprawności zorganizowało Stowarzyszenie „Arkadia”, które zaprosiło do współpracy SOSW nr 2 w Krakowie. Współgospodarzami imprezy był Teatr Ludowy, p. dyrektor Małgorzata Bogajewska, wicedyrektor Jerzy Fedorowicz junior. W spotkaniu wzięło udział 12 Zespołów: „ASLAN” z SOSW Nr 1 w Krakowie, opiekunowie: pani Magdalena Ross, Marta Kornobis, Paulina Kępa; „GROCH ”z SOSW dla Niesłyszących w Krakowie, opiekun pani Joanna Lemirowska-Wronka; „PIRUET” z SOSW Nr 2, opiekun pani Marta Majka; „METRUM” z SOSW Nr 2 w Krakowie, opiekun pani Agnieszka Kluba; “TEATR PANTOMIMY” z XII LO w Krakowie, opiekun pani Małgorzata Nazarewicz; “ZUMBA DANCE” z SOSW, Branżowej Szkoły I Stopnia w Chrzanowie, opiekun pani Elżbieta Krespo; „FLASH” z ZSS Nr 14 w Krakowie, opiekun pani Anna Polak i pani Małgorzata Nazarewicz; „TAK NAGLE” z SOSW w Bochni, opiekun pani Elżbieta Płachczyńska i pani Aneta Jasińska; „WAKE-UP” z SOSW w Lubsku, opiekunowie: pani Magdalena Kozakiewicz, pan Jacek Dulnik, pan Jakub Kozakiewicz; “ISKIERKI” z SOSW-SP w Chrzanowie, opiekun pani Małgorzata Księżyk; „PUZZLE” z SOSW-SP, w Chrzanowie, opiekunowie: pani Sylwia Bożek, Barbara Tukaj, Anna Rejdych; Zespół wokalny „ŚWIERSZCZE” z SOSW-SP w Chrzanowie, opiekun pani Agnieszka Łach. Przegląd dorobku artystycznego zespołów poprowadził aktor Teatru Ludowego Piotr Piecha. Dorobek artystyczny zespołów oceniło profesjonalne jury w składzie: przewodniczący Włodzimierz Wowa Brodecki oraz Aleksandra Deka, Anna Duda i Anna Kosińska. Wszyscy uczestnicy zostali wysoko ocenieni przez jury i nagrodzeni. Projekt był współfinansowany ze środków budżetu Województwa Małopolskiego.

Wycieczka do Włoch 2019r.

W dniach 22.05.2019 - 31.05. 2019 r. nasi uczniowie pod opieką pań: Doroty Brach, Renaty Sobczyszyn, Izabeli Włodarz i wyjechali w daleką, pełną wrażeń podróż do słonecznej, pięknej Italii.Przejeżdżając przez Czechy, Austrię dotarliśmy do romantycznej Wenecji, płynąc statkiem przez kanał La Grande dotarliśmy do Placu św. Marka. Z przewodnikiem zwiedziliśmy wspaniałą Bazylikę, a następnie spacerowaliśmy urokliwymi uliczkami Wenecji, upajając się pięknem miasta. Kolejnym punktem naszego zwiedzania były odwiedziny u św. Antoniego w Padwie. Powierzyliśmy Mu wszystkie trudne sprawy i udaliśmy się na wypoczynek do nadmorskiego kurortu w Rimini. Następnego dnia powitała nas słoneczna pogoda, dzięki czemu mogliśmy plażować, kąpać się w morzu, rozgrywać mecze na plaży. Wiele przyjemności przynosiły nam wspólne spacery wzdłuż morza; wypełnione zbieraniem muszelek, pełne rozmów i śmiechu. Popołudniami i wieczorami udawaliśmy się na wycieczki: na Starówkę Rimini, do Republiki San Marino oraz do Parku Rozrywki "Italia w miniaturze". Udaliśmy się także do centrum handlowego, by dokonać zakupów produktów regionalnych. Ciekawym przeżyciem był udział w niedzielnej mszy świętej w języku włoskim. Nie zabrakło wspólnej dyskoteki z włoskimi i polskimi przebojami oraz pysznymi włoskimi lodami. By nabrać sił przed kolejnym etapem podróży regenerowaliśmy siły odpoczywając, relaksując się na leżakach, wsłuchując się we wzburzone fale Morza Adriatyckiego. Pełną niezapomnianych wrażeń była audiencja w Watykanie u Papieża Franciszka. Siedząc w sektorach nieopodal następcy Piotra uczniowie naszego Ośrodka zostali powitani publicznie. Nie obyło się bez łez i wzruszeń, dla wielu z nas ten dzień na długo pozostanie w pamięci.Po audiencji wraz z przewodnikiem zwiedziliśmy Bazylikę św. Piotra na Watykanie. Mieliśmy możliwość modlitwy przy grobie św. Jana Pawła II. Po zakwaterowaniu w ekskluzywnym hotelu L’Ottava, pysznej włoskiej kolacji i deserze tiramisu udaliśmy się na zasłużony odpoczynek, by następnego dnia udać się na zwiedzanie Rzymu. W Rzymie po przejechaniu metrem ze stacji Anagnina do Spagna poddziwialiśmy tłumnie odwiedzne przez turystów Schody Hiszpańskie, Fontannę di Trevi, Ołtarz Ojczyzny, Forum Romanum, Koloseum.Pełni wrażeń zakupiliśmy pamiątki i udaliśmy się do eleganckiej restauracji "La Famiglia". Po dwudaniowym posiłku i deserze (oczywiście tiramisu) udaliśmy się metrem do naszego autobusu. W drodze powrotnej wspominaliśmy smaki Italii degustując włoskie smakołyki i snuliśmy plany na kolejne podróże. Wszyscy uczestnicy wyprawy zasługują na ogromną pochwałę za dobry humor, wytrwałość i zdyscyplinowanie, bowiem m.in. dzięki temu szczęśliwie i punktualnie wróciliśmy do Krakowa, gdzie powitały nas stęsknione Rodziny. Jeszcze raz dziękujemy wszystkim Osobom, Instytucjom, Stowarzyszeniom, które wspierając nasze przedsięwzięcie umożliwiły realizację tej pięknej przygody. Organizator wycieczki: "Harctur - Kraków".

Festiwal Radości i Uśmiechu S-cool show 2019r.

9-20 listopada 2019 roku na Dużej Scenie Teatru Ludowego w Krakowie odbył się Trzeci, w tym roku Międzynarodowy Festiwal Radości i Uśmiechu ,,S-cool show”. Spotkanie artystyczne dzieci i młodzieży z różnymi rodzajami niepełnosprawności zorganizowało Stowarzyszenie „Arkadia”, które zaprosiło do współpracy nasz Ośrodek. Współgospodarzami imprezy był Teatr Ludowy w Krakowie. Wydarzenie otwarli organizatorzy: Pani Anna Polak - prezes Stowarzyszenia „Arkadia” , Pan Jerzy Fedorowicz junior - zastępca dyrektora Teatru Ludowego, Pan Józef Pacuła - dyrektor SOSW nr 2 w Krakowie. Przegląd dorobku artystycznego zespołów poprowadził aktor Teatru Ludowego w Krakowie Piotr Piecha. W spotkaniu wzięły udział Zespoły: „Metrum” i „Piruet” z przedstawieniem "Kopciuszek" ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Nr 2 w Krakowie; duet z Rumunii: Eduard Scheuleac, uczeń z Centrum Szkolnego Edukacji Inkluzyjnej „Sf. Andrei”, Gura HumoruluiDenisa-Georgiana Apetre, uczennica ze Szkoły Gimnazjalnej Teodor Balan Gura Humorului; "Angel Squad” ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Chrzanowie; „Sylaba” z Zespołu Placówek Szkolno-Wychowawczo-Opiekuńczych w Nowym Targu; „Bajka” z Zespołu Szkół Specjalnych dla Niesłyszących i Słabo Słyszących w Tarnowie; „Aslan” ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Nr 1 w Krakowie; Zespół taneczny ze Słowacji z Odborné učilište internátne Nová Ves nad Žitavou; „Flasch” z Zespołu Szkół Specjalnych Nr 14 w Krakowie; Zespół Taneczny z XII Liceum Ogólnokształcacego w Krakowie; „Bakcyl” ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Bochni; „Krakowiacy” ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Bochni; „Lubomirki” z Zespołu Szkół i Placówek Specjalnych w Krakowie; „Zumba Dance” ze Szkoły Branżowej I stopnia w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Chrzanowie; Zespół Kiskőrös Mazsorett Együttes z Węgier. Dorobek artystyczny zespołów oceniło profesjonalne jury w składzie : Anna Kosińska wiceprezes Stowarzyszenia "Arkadia", Katarzyna Kolanowska przedstawiciel Teatru Ludowego, Urszula Cieślikowska dyrektor SOSW w Tarnowie, członek tarnowskiego Towarzystwa Przyjaciół Węgier, Włodzimierz Wowa Brodecki - wieloletni pracownik Teatru Ludowego. Wszyscy uczestnicy zostali wysoko ocenieni przez jury i nagrodzeni. Na widowni zasiedli uczniowie, rodziny, przyjaciele, zaproszeni goście: dyrektorzy szkół, poradni, przedstawiciele Urzędu Miasta, kuratorium, Uniwersytetu Pedagogicznego, oraz przedstawiciele Lions Club Kraków Stare Miasto. Projekt finansowany ze środków PFRON będących w dyspozycji Województwa Małopolskiego.
© copyright by Sowarzyszenie ARKADIA
DZIECI SPECJALNEJ TROSKI ARKADIA STOWARZYSZENIE PRZYJACIÓŁ
zapamiętaj KRS 0000122993

Wyjazd na turnus terapeutyczny do Darłówka

październik 2020r.

W dniach 08.10 - 22.10 2020 r Grupa dzieci z SOSW nr 2 w Krakowie i SOSW w Bochni Wyjechała na turnus terapeutyczny , który nasze Stowarzyszenie dofinansowało. W wyjeździe wzięło udział 34 uczestników. Przez cały czas prowadzone były zajęcia skierowane na pokazanie młodemu, niepełnosprawnemu człowiekowi, że w życiu bardzo ważną rolę odgrywają pasje, zainteresowania, zdolności a praca nad ich rozwojem może być szansą na znalezienie swego miejsca na rynku pracy. W tym celu odbyły się wycieczki edukacyjne do ciekawych miejsc i ludzi. Uczestnicy projektu odwiedzili „Dolinę Charlotty” krainę zabaw , kontaktu z żywymi zwierzętami i obserwacją karmienia fok.. Zabawa rozpoczęła się od spotkania z pomysłodawczynią stworzenia tego wspaniałego zoo na świeżym powietrzu, gdzie dzieci mają możliwość bezpośredniego kontaktu ze zwierzętami. Właścicielka, miłośniczka zwierząt urządziła tu prawdziwe „Safari”. Uczestnicy podziwiali zwierzęta żyjące na wysepkach symbolizujących kontynenty. Największą radość jednak sprawiła im zabawa z lemurami Następnie dłuższy czas spędziliśmy w krainie baśni stworzonym w zoo, aby wreszcie udać się do fokarium i tam dowiedzieć się ożyciu tych wspaniałych zwierząt. Następną wycieczką było odwiedzenie Muzeum Bursztynu w Jarosławcu. Właściciel -pasjonat zaprosił dzieci do wspaniałej prezentacji multimedialnej. Uczestnicy przeszli przez karboński las a następnie poznali historię powstawania bursztynu.Obejrzeli liście, owady zamknięte w bursztynie oraz obejrzeli różne okazy tych wspaniałych skamielin. Nauczyli się jak odróżnić bursztyn od zwykłego kamienia. Następnie „poszukiwali bursztynów na plaży” Kolejna wycieczka odbyła się do Bunkrów Bluchnera w Ustce. Właściciel, pasjonat historii , zwłaszcza historii drugiej wojny światowej, kupił kilka wydm, w których znaleziono bunkry z czasów II wojny światowej. Teraz w bunkrach można obejrzeć wspaniałą wystawę multimedialną z tamtych lat. To jednak nie wszystko. Dla młodzieży zorganizowane też inne atrakcje np. strzelanie z atrap karabinów z tamtych czasów, poszukiwanie skarbów za pomocą wykrywacza metali, możliwość gotowania w kuchni polowej, podziwianie samochodów i motocykli z tamtej epoki, a także zwiedzanie czołgu. . Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia alpakoterapii. Uczestnicy pokochali te miłe, łagodne zwierzęta, karmili je a nawet uprawiali z nimi jogę. Zajęcia na basenie, sali gimnastycznej a także dalekie spacery dobrze wpłynęły na poprawę kondycji fizycznej uczestników. Projekt został zrealizowany a cele osiągnięta.

Stowarzyszenie

Przyjaciół

Dzieci

Specjalnej

Troski

„Arkadia”

pozyskało

środki

z

Fundacji

Auchan

i

nadzorowało

realizację

projektu

„Ogród

sensoryczny

-barwa,

smak

i

zapach

oraz

ruch

i

dotyk osób z niepełnosprawnością intelektualną”.

Realizację projektu zakończono 6 listopada 2020r.

Projekt Zrealizowano dla Uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego nr.2 w Krakowie. Ogród sensoryczny powstał na skarpie , która stanowiła część ogrodu Ośrodka Został tak zaprojektowany, aby w sposób zintensyfikowany i celowy oddziaływać na wszystkie zmysły niepełnosprawnych wychowanków w większym stopniu niż zwykle. Poza funkcją spacerowo-rekreacyjną spełnia także funkcje terapii oraz nauki dla osób niepełnosprawnych i dzieci. Ogród podzielony jest na strefy: zapachową, wzrokową, dźwiękową, dotykową i smakową. Ogród zapachu Na wymienionym obszarze zasadzone rośliny w taki sposób, aby natężenie zapachów było intensywniejsze, część ogrodu jest skondensowanym zielnikiem w celach poznawczych i dydaktycznych będą mogły dotknąć każdą roślinę, rozetrzeć w palcach liście bądź płatki dla uzyskania zapachu olejków eterycznych. Wśród hiacyntów, lilii, świerków, jodeł odnajdziemy tutaj „kuchenne przyprawy” wonny tymianek, miętę, szałwię, czosnek, rozmarynu, kopru i pietruszki. Rozpoznawanie i poznawanie zapachów będzie świetną zabawą edukacyjną dla każdego. Wystarczy zamknąć oczy i zgadywać, jaki zapach wydzielają poszczególne rośliny. Ogród dźwięku Wędrując dalej ścieżką górską docieramy do części zwanej ogrodem dźwięku. Warto się w nim zatrzymać i wsłuchać w delikatny szum drzew, szmer wody płynącej w strumieniu, świergot ptaków, chrzęst żwiru pod nogami. Wszystkie materiały zostały dobrane w taki sposób, aby uintensywniać tworzące się wokół nas dźwięki. Strefa zapachowo-dotykowa W części górskiej jak w poprzednich częściach ogrodu oddzielnie, wykorzystujemy równocześnie zmysł dotyku i węchu. Rośliny dobierane w taki sposób, aby wydzielały intensywny zapach oraz posiadały różnorodne faktury i kształty liści i kwiatów i owoców. Ogród smaku W szklarni i na terenie ogrodu sensorycznego będą rosły krzewy i drzewa, dzięki czemu najpełniej możemy zaobserwować roczną wegetację roślin. Oprócz ich podziwiania i obserwowania w czasie owocobrania, będziemy mogli rozkoszować się smakami. Ogród sensoryczny jest przystosowany nie tylko do odpoczynku na łonie natury, ale przede wszystkim do celów terapeutycznych, socjalizujących i edukacyjnych dla osób osób z zaburzeniami psychofizycznymi czy z niepełnosprawnością intelektualną. Zaprojektowane tak, aby w sposób celowy i zintensyfikowany oddziaływać na zmysły pozawzrokowe. Oprócz funkcji poznawczej pełnią one podobną rolę, co ogrody przeznaczone do hortiterapii (ogrodoterapii) poprzez zabawy edukacyjne pomagają w budowaniu więzi interpersonalnych. Ogród ruchu Ścieżka górska połączona z elementami sensorycznymi zachęca korzystających do wysiłku fizycznego a piękne oczko wodne, do którego dotrą, będzie nie tylko miejscem wypoczynku ale i obserwacji fauny i flory wodnej. Spacery górską ścieżką przyczynią się do wzmocnienia fizycznego dzieci i młodzieży

Projekt na Malcie 2023r. w partnerstwie z włoską

organizacją FISSCG “Word Net”.

W okresie od 4 do 13 lipca 2023r. Stowarzyszenie Przyjaciół Dzieci Specjalnej Troski „Arkadia” realizowało na Malcie projekt dla grupy młodzieży niepełnosprawnej z Polski. Wzięli w nim udział uczniowie z SOSW w Krakowie przy ul. Zamoyskiego 100 oraz z SOSW im. ks. J. Twardowskiego w Bochni, a także grupa młodz ieży z Włoch. Projekt zrealizowany został w partnerstwie z włoską organizacją Federazione Internazionale Scambi Socio Culturali Giovanili „Word Net”, Głównym celem projektu była międzynarodowa integracja młodzieży, zacieśnianie kontaktów międzynarodowych, poznawanie kultury partnera, doskonalenie umiejętności komunikowania się w języku angielskim, wspólnego przygotowania przedstawienia artystycznego i zaprezentowania go na forum publicznym. Uczestnicy brali udział we wspólnych w młodzieżą włoską warsztatach, imprezach, a także wycieczkach podczas których zwiedzili trzy wyspy z Archipelagu Maltańskiego, czyli Maltę, Gozo i Comino. W wolnym czasie kąpali się i plażowali, odbyli rejs na wyspę Comino gdzie ze statku zwiedzili jaskinie a następnie na błękitnej lagunie plażowali i kąpali się.